Roger har jobbat med marknadsföring och försäljning i många år och har erfarenhet av allt ifrån multinationella företag till egenföretagare. Han har/haft flera ledande positioner som VD och försäljningschef och styrelseordförande och har jobbat med många olika människor både gällande befattningar och nationaliteter. I dag jobbar han som konsult och erbjuder tjänster inom företagsutveckling och marknadsföring samt försäljning.
1. Sätt upp ett tydligt mål du vill uppnå.
2. Sätt en budget för vad insatsen ska få kosta.
3. Kolla av marknaden var behovet för din tjänst/produkt finns, t.ex. undersökningar, finns gratis formulär du kan maila ut mm.
4. Hitta din USP d.v.s. din Unique Selling Point. Vad skiljer dig från konkurrenterna.
5. Identifiera din målgrupp. Vem ska du nå i första hand. Hur beter sig din målgrupp och var geografiskt finns dom?
6. Vilken typ av försäljning ska du bedriva B2B eller B2C? D.v.s. företag eller privatpersoner.
7. Sätt upp en taktik, hur ska du nå din målgrupp. Sociala medier, ringa, maila, nätverka.
8. Håll koll på konkurrenterna har de missat något som du kan lyfta.
9. Gör en handlingsplan med delmål.
10. Kom ihåg varför du gör detta och peppa dig själv på vägen.
Lycka till!
Behöver du hjälp med marknadsföring, affärsutveckling eller sociala medier är du välkommen att ta kontakt med oss. Vi finns i Varberg ute på vår gård.